חדשות

לא רק הקרינה מזיקה: שימוש יתר בטלפונים ניידים משנה את שלד האדם

מחקר חדש מגלה: לחץ על שרירי הצוואר בעת שימוש בניידים גורם לגדילתם של זיזי עצם בבסיס הגולגולת המובילים לכאבי ראש, צוואר, כתף וגב עליון

טלפונים ניידים. עומס ונזק לצוואר

אנשים המרבים להתבונן כלפי מטה בצגי הסמארטפונים, המחשבים הניידים והטבלטים שלהם גורמים להופעת רקמת עצם חדשה בעורף ובבסיס הגולגולת – מה שמכונה לעתים בלשון עממית Boney Spikes או external occipital protuberance. בראש צוות מחקר העוסק בנושא זה באוסטרליה עומד ד"ר דוד שחר, מומחה לביו-מכניקה ובעיות שלד מאוניברסיטת Sunshine Coast במדינת המחוז קווינסלנד.

בראיון שהעניק לכלי תקשורת שונים, לרבות ה-BBC, בעקבות מאמר שפרסם בשנה שעברה ב-Scientific Reports על מחקר שבו נעשתה השוואה לגבי שכיחות הבעיה בקבוצות גיל שונות ומאמר נוסף שכתב בנושא זה עוד קודם לכן ב-2016 ב-Journal of Anatomy, ציין ד"ר שחר כי אצל מספר גדל והולך של אנשים מופיעים בבסיסי הגולגולת אותם "זיזי עצם" או בליטות enlarged external occipital protuberances. ויש לייחס שינוי זה בשלד במידה רבה לשימוש יתר במכשירים הניידים תוך התבוננות כלפי מטה בצגיהם.

הנושא הזה תואר לראשונה בעיתון רפואי עוד ב-1885 על ידי המדען הצרפתי פול ברוקה. אבל עתה "זיזים" אלה", הסביר ד"ר שחר, "מורגשים היטב במישוש פשוט ואפילו נראים במיוחד אצל אנשים קירחים".

צעירים מפתחים את "גידולי העצם" הללו במהירות רבה יותר ואלה שכיחים יותר ואף בולטים וגדולים יותר, טוען ד"ר שחר, במיוחד בקרב בני 30-18 והוא מייחס זאת לשימוש רב מאוד באותם מכשירים. הוא הסביר שיש לכך גם קשר לגודלם של שרירי הצוואר.

במחקר החדש נסרקו בצילומי רנטגן יותר מ-1,000 גולגולות של בני 86-18.

"אני עוסק בתחום הרפואה כבר 20 שנה", אמר ד"ר שחר, "ורק בעשור האחרון התופעה הזאת גדלה ויותר אנשים מגיעים אלי ומציגים את הזיזים הללו בבסיסי הגולגולת. השעות הרבות שצעירים אלה מקדישים לשימוש בניידים כנראה גורמות ליתר לחץ על שרירי הצוואר. שרירים אלה מחברים את הצוואר לבסיס הגולגולת ועקב שימוש היתר בהם נוצר לחץ, הם גדלים ובעקבות זאת נראים השינויים בשלד".

המשקל הממוצע של גולגולת בגיר הוא לערך 5 ק"ג. עקב הלחץ הזה, כתגובה של הגוף, הוא "מגדל" שכבות עצם חדשות כדי לחזק ולהרחיב את אזור השלד הזה. שימוש היתר גורם ל"עומס מכני רפטטיבי, מתמשך וקבוע הגורם לשינויים החלים ברקמות החיבור ובגידים".

יש לציין שבשנה שעברה הזהיר כירופרקטור אוסטרליה ד"ר ג'יימס קרטר כי מדובר במגיפה. הוא מצא כי השינויים בחוליות הצוואר נראים כבר אצל בני שבע שמפתחים את שכבת העצם הלא נורמלית עקב התמכרותם לסמארטפונים. הוא כינה את התופעה text neck. הוא הזהיר כי השינוי השלדי עלול להיות דגנרטיבי וגורם לעתים קרובות לכאבי ראש, צוואר, כתף וגב עליון.

"אנשים רבים מגיעים אלי עם תלונה שהם סובלים מכאבי ראש אבל מתברר בצילומי רנטגן שהם סובלים למעשה מ-text neck, שינוי בגודל בליטות עצמות העורף (external occipital protuberances). כיום הגודל הממוצע שלהם לערך 2.6 ס"מ אבל מאז 1996 גודל זה עלה באופן מובהק", ציין ד"ר קרטר.

מחקר שנעשה באנגליה בשנה שעברה מצא כי אדם ממוצע במדינה זאת מקדיש 24 שעות בשבוע, לערך 3.5 שעות ביום, לשימוש בסמארטפון שלו ובודק אותו מדי 12 דקות, אבל לערך 20% מהבגירים משתמשים במכשירים הניידים במשך 40 שעות משבוע ואף יותר.

נושאים קשורים:  טלפון נייד,  טבלטים,  שינויים בשלד,  חדשות,  מחקרים
תגובות
אנונימי/ת
17.06.2019, 22:41

נו באמת ואנשים שישבו בספריה ולמדו מספרים לא סבלו מן הבעייה ? ואנשים שישבו מול מכונות במהפכה התעשייתית לא החזיקו ראש למטה. ומלחימים במפעלי אלקטרוניקה ? רק הניידים ?כל דבר מדביקים לניידים.

אנונימי/ת
21.06.2019, 11:09

מחקר על ממצא ללא כל משמעותית קלינית שהסיק שהממצא נגרם כתוצאה מתופעה חברתית (פסולה או לא) אבל ללא כל יכולת לבודד משתנים או לבסס סיבתיות בשום אופן...הסקת מסקנות נוראית...

22.06.2019, 09:16

כתבה לגמרי פופוליסטית ולא מכבדת את האתר..
חשוב לציין קודם כל שד"ר שחר אינו רופא MD, אלא כירופרקט שעשה כמה מחקרים בתחום האנטומיה לphd שלו.

בנוסף, המסקנות משם לוקות בחסר והמחקר בעייתי בלשון המעטה, כמו שכבר נכתב פה:
https://www.forbes.com/sites/kristinakillgrove/2019/06/20/no-your-kids-evil-cell-phone-wont-give-them-horns/

התוצאות של קפיצה על העגלה התקשורתית כמו שעשו בכתבה שהעלתם פה, יהיו בעיקר הפצת פחדים מיותרים ופאניקה בקרב מי שקורא את זה.

נקודה אחרונה, גם עניין ה Text neck כבר נשלל במחקרים חדשים יותר, וגם הוא יותר תופעה של המדיה ופחות תופעה של מחקר איכותי.