קורונה בישראל

יו"ר איגוד הפנימאים על תוספת התקנים: "מדובר בפחות מתקן וחצי לכל מחלקה"

יו"ר ההסתדרות הרפואית ויו"ר איגוד הפנימאים בירכו אמנם על הקצאת תקני כוח אדם נוסף אך הדגישו: "זוהי רק התחלת השינוי - משרד הבריאות יצטרך לתת פתרונות מקיפים ומשמעותיים יותר"

"ממשלות לא שמות את כוח אדם הרפואי בסדר העדיפויות". צילום: נתי שוחט/ פלאש 90

יו"ר ההסתדרות הרפואית, פרופ' ציון חגי, ויו"ר האיגוד לרפואה פנימית פרופ' אבישי אליס, בירכו אמש (ג') את שר הבריאות על הודעתו כי הוחלט להקצות סוף-סוף תקנים חדשים לרופאים למחלקות הפנימיות והאחרות.

פרופ' חגי מסר בהודעה לתקשורת: "הפעימה הראשונה של תוספת התקנים יצאה לדרך. היא נולדה בהמשך לדרישת ההסתדרות הרפואית ולפגישות שהתקיימו בין הצדדים. משרד הבריאות העביר סוף-סוף לבתי החולים הקצאה מיידית של 250 תקנים לרופאות ולרופאים על פי חלוקה מסודרת.

פרופ' ציון חגי, יו"ר הר"י. "הצרכים של מערכת הבריאות הרבה יותר גדולים". צילום: ביה"ח קפלן

"תקנים אלה מיועדים תחילה למחלקות שבהן מתמודדים הרופאים והרופאות באופן ישיר עם נגיף הקורונה - המלר"דים, הפנימיות, מחלקות הילדים, טיפול נמרץ ומחלות זיהומיות, ובהמשך נדון על שיבוצם מחדש בהתאם לצרכים השונים של בתי החולים ולהעדפות של הרופאים והרופאות.

"הפעימה השנייה, במסגרתה יתווספו 150 תקנים נוספים, תצא לדרך מיד בתום הליך שיבוצם של כלל הרופאים בפעימה הראשונה".

פרופ' חגי בירך את שר הבריאות יולי אדלשטיין ואת מנכ"ל המשרד פרופ' חזי לוי "על הצעד החיוני. אבל לצד זאת, צריך לומר היום בהגינות: הצרכים של מערכת הבריאות הרבה יותר גדולים. בכוונתנו להמשיך ולהיאבק ולעמוד על כך שהמערכת תזכה לתוספת תקנים נוספת וראויה יותר, הן עבור בתי החולים והן עבור מרפאות הקהילה".

עוד אמר יו"ר הר"י: "המאמץ המרכזי כעת הוא להביא ליישום מהיר ביותר של הפעימה הראשונה, כדי להוציא לפועל בהקדם האפשרי גם את הפעימה השנייה. בעולם כבר הבינו שהדרך הטובה ביותר להתמודד עם נגיף הקורונה ולשפר את איכות הרפואה בכלל היא לחזק את הצוותים הרפואיים, להוסיף עוד כוח אדם ולשפר את רווחתם. אחרי שלושה עשורים של ריסון תקציבי, ישראל חייבת לחשב מסלול מחדש".

פרופ' אבישי אליס, יו"ר האיגוד לרפואה פנימית. "לא מספק ולא עומד בהתחייבות הממשלתית בהתאם לדו"ח טור כספא"

פרופ' אליס מסר בתגובתו כי מדובר בהקצאת 160 תקנים חדשים של רופאים למחלקות הפנימיות ולמחלקות הפנימיות לקורונה: "התחייבות השר אדלשטיין ל-160 התקנים היא רק התחלה. ההתחייבות מביאה היום רוח ראשונה של תקווה למחלקות. צוותי הרפואה הפנימית בימים אלה, אף יותר מהרגיל, חשים במלחמת התשה.

עוד אמר פרופ' אליס: "נוסף למשימות הרבות של תקופות השגרה, העומסים, אשפוזי המסדרונות וכוח האדם התקני שנמצא בחסר, נוספה בחודשים הללו ההתמודדות עם תחלואת הקורונה, שמשמעה בפועל ש-111 המחלקות הפנימיות בבתי החולים בישראל מטפלות הן בחולים הרגילים והן בחולי הקורונה, במסגרת מחלקות פנימיות ייעודיות שהוסבו לצורך הטיפול בחולי הקורונה".

לדבריו, תופעת הבידוד של חלק מהצוותים במחלקות הפנימיות וריבוי המשימות הרפואיות מטילים קושי עצום על  סגלי הרופאים שברפואה הפנימית – סגל הנאמד בכ-1,300 רופאים ורופאות כאשר כשליש מומחים וכשני שלישים מהם מתמחים.

"אין ספק שתוספת 160 רופאים ורופאות היא בגדר תחילת הסיוע הנדרש והחשוב לחזית המאבק בקורונה, ובין היתר, התחלת מתן המענה להתחייבות הממשלתית ליישום דו"ח ועדת טור כספא לשיפור הרפואה הפנימית, שהציב יעד של תוספת 450 תקני רופאים בתוך חמש שנים".

עם זאת הדגיש פרופ' אליס: "אני מבקש לחדד: זו רק התחלת השינוי. בפועל, מדובר בקושי בפחות מתוספת של תקן וחצי לכל מחלקה. זה כמובן לא מספק ולא עומד בהתחייבות הממשלתית בהתאם לדו"ח טור כספא. על כן משרד הבריאות יצטרך לתת לנו פתרונות מקיפים ומשמעותיים יותר".

בתוך כך הבוקר (ד') נודע כי שר האוצר ישראל כ"ץ, מנכ"לית משרד האוצר קרן טרנר–אייל ואנשי אגף התקציבים סיכמו יחד עם יו"ר הסתדרות האחים והאחיות אילנה כהן ויו"ר ועד עובדי כללית, פרוספר בן חמו, על 1,500 תקני אחים ואחיות שיתווספו למערכת הבריאות באופן קבוע.

"זהו הישג חשוב עבור האחים והאחיות שנלחמו על הזכות שלהם ושל אזרחי ישראל לטיפול הולם. זהו פתרון אמיתי למשבר העומסים הכבדים על כתפי האחים והאחיות", אמרה כהן. "נמשיך לפעול על מנת שההסכמות יובאו לידי מימוש בתקציב המדינה ובשטח".

התקנים "ייצבעו" בהתאם לחלוקה שתסוכם עם הצוות המקצועי של הסתדרות האחיות ומשרדי האוצר והבריאות ויהיו מיועדים לטיפול בעומסים הכבדים המוטלים על כתפי האחים והאחיות. תקנים אלה לא ישמשו לפתיחת מיטות, מחלקות, מכונים או מרפאות חדשים.

הצוות המשותף להסתדרות האחים והאחיות ומשרדי האוצר והבריאות יגבש בימים הקרובים את התקנים לקהילה. 1,500 התקנים ייכנסו לבסיס תקציב 2020.

נושאים קשורים:  מחלקות פנימיות,  הקצאת תקנים,  פרופ' אבישי אליס,  פרופ' חגי ציון,  הר"י,  ההסתדרות הרפואית,  יולי אדלשטיין,  משרד הבריאות,  קורונה,  אילנה כהן,  הסתדרות האחים והאחיות
תגובות
אנונימי/ת
06.08.2020, 01:53

בכללית לא יגיע אף תקן. ישראבלוף.
יגידו שבתי חולים בחריגה מתיקני גולדברג ויקטינו את החריגה.
גולדברג מת מצחוק.

אנונימי/ת
06.08.2020, 13:37

או שיעבירו את התקנים לאורטופדים.
מה שעשו כבר בעבר.