COVID-19 בישראל

הקופות נדרשו להקים מנגנון מקצועי לצורך מתן רג'נרון לחולי קורונה

במשרד הבריאות מדגישים כי התרופה לקורונה היא "משאב לאומי בחוסר" ויש לפעול בכל דרך על מנת למנוע בזבוז והשמדת מנות או מתן מנה של התכשיר למי שאיננו עומד בקריטריונים

מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' נחמן אש הודיע למנכ"לי קופות החולים שיש להקים בכל אחת מהן מנגנון מקצועי שעליו לדון במטופלי קורונה שאינם עונים על הקריטריונים לקבלת התרופה רג'נרון – תכשיר המבוסס על נוגדנים חד שבטיים וניתן בעירוי לחולי קורונה במצב קל או בינוני הנמצאים בסיכון גבוה להידרדרות למחלה קשה. מהיום (ה') החלו הקופות לתת את התרופה על פי הקריטריונים שכל אחת מגדירה.

אמש הודיעה קופת החולים הכללית כי ראשוני חולי קורונה בקופה יחלו לקבל טיפול בנוגדני רג׳נרון בביתם. הטיפול ברג’נרון ניתן בעירוי ויינתן בבית החולה באמצעות צוות של רופא ואחות שיגיעו לבית בניידת במיגון מלא עם הציוד הרפואי הנדרש למתן הטיפול. לדברי ד"ר דורון נצר, ראש אגף רפואה בחטיבת הקהילה של "כללית", "בשבוע האחרון עסקנו בהשלמת ההיערכות כדי להבטיח מתן טיפול ברג'נרון בבתיהם של חולי הקורונה. מדובר בתרופה שיכולה להציל חיים ולמנוע מחלה קשה אם ניתנת בשלב מוקדם".

לדברי פרופ' רן בליצר, מנהל מערך החדשנות ב"כללית", "לאור מגבלת הכמויות שהוגדרה על ידי משרד הבריאות, האתגר המרכזי היה בקביעת תיעדוף אובייקטיבי של נדבקים במצב קל לפי סיכון להידרדרות למצב קשה. 'כללית' היתה הראשונה לפתח מודל ניבוי להידרדרות בקורונה מבוסס בינה מלאכותית וליישמו בשטח כבר במרץ 2020. המודל החדש מדרג באופן שקוף ואובייקטיבי לפי נקודות מי בעל הסיכוי הרפואי הגבוה ביותר להידרדרות למחלה קשה וזאת על בסיס שקלול פשוט לחישוב של גורמי סיכון רפואיים, אשפוזים קודמים, התחסנות בחיסון קורונה, גיל החולה ועוד, באופן מותאם למציאות של זן דלתא והשפעות החיסון. המודל עומד לרשות כלל הקופות כדי להבטיח טיפול מוקדם לחולים הזקוקים לו".

כפי שנמסר אתמול עד כה נרכשו בידי משרד הבריאות כמה אלפי מנות של התרופה הזאת שעלותה כ-1,500 דולר למטופל. פרופ' אש ציין: "אבקש להדגיש כי התכשיר הוא משאב לאומי בחוסר ויש לפעול בכל דרך על מנת למנוע בזבוז והשמדת  מנות או מתן מנה של התכשיר למי שאיננו עומד בקריטריונים".

בהקשר זה הגיב פרופ' אורן צמחוני, מנהל היחידה למחלות זיהומיות בבית החולים קפלן ברחובות, המצוטט ב"הארץ": "האתגר הגדול הוא למצוא את הקריטריונים האופטימליים לקביעת השימוש בתרופה הזאת. אם נצליח להגיע לכך שעל כל תשע מנות שיינתנו לחולים נמנע שני חולים במצב קשה – זה יהיה טוב".

חברי הצט"מ תולים תקוות גדולות בתכשיר הזה. "הרעיון של טיפול באמצעות נוגדנים חד שבטיים (מונוקלונלים) נראה מבטיח מאד ומראה תוצאות מאד עקביות", הוסיף פרופ' צמחוני, חבר בוועדה לבחירות הטיפולים בקורונה כחלק מהצט"מ. "בשימוש בנוגדנים חד שבטיים המונעים חדירה של הנגיף לתאי הגוף של מי שנדבק בו רואים שיפור מיידי שלא רואים בטיפולים אחרים. אין לנו כרגע משהו אחר וטוב יותר להציע למטופלים", הוסיף צמחוני.

באוגוסט פורסם מחקר לפיו יעילות התרופה במניעת תחלואה תסמינית קשה מגיעה ל-81% ויעילותה 66% במניעת הדבקה בקרב מי שנמצא בקרבה רבה עם חולה מאומת, למשל בן משפחה שמתגורר עימו.

בארה"ב, בעיקר במדינות הדרום שבהן יש לתושבים רבים פחד להתחסן, יש נכונות לקבל את התרופה שהיא עדיין בגדר טיפול נסיוני שאושר רק למצב חירום. לא רק חברת רג'נרון מייצרת תכשיר מסוג זה אלא גם חברת אלי לילי וההזמנות שהן קיבלו נסקו במהירות: מ-27 אלף בשבוע ביולי לכ-170 אלף לשבוע באוגוסט. אבל הממשל הפדרלי כבר הודיע שהאספקה הכלל ארצית של התכשיר המבוסס על נוגדנים חד שבטיים – חידוש רפואי נסיוני לא פחות מהחיסונים שכבר פותחו וניתנים כיום למיליוני בני אדם בעולם - עומדת להצטמצם. שבע מדינות בארה"ב רכשו כ-70% מכלל המנות שיוצרו עד כה.

הממשל הפדרלי שולט בהפצת התכשיר וגם מכסה את עלותו (לפי "ניו יורק טיימס", מדובר בכ-2,100 דולר למנה) ועד הסתיו והחורף ההערכה היא שיהיו בידי הממשל 1.8 מיליון מנות מהתכשיר. בתי חולים רבים לא יודעים בוודאות אם יקבלו מהאספקה הזאת.

אלא שרופאים בארה"ב טוענים ש"לעודד את השימוש בתרופת הנוגדנים תוך ויתור על חיסונים זה כמו להשקיע בביטוח של רכב ללא בלמים". הם מבהירים: "חשוב לציין כי הטיפול בנוגדנים לבדו איננו יכול להתמודד עם המגיפה. חיסון אחד מגן על רבים מעצם החשיפה למחלה בעוד שעירוי נוגדנים עשוי לעזור, אולי, לחולה אחד בלבד ואת העירוי יש לתת לא יאוחר מעשרה ימים – יש סבורים שאפילו הרבה קודם לכן – מיום הופעת התסמינים הראשונים. הם עוזרים לרוב המאושפזים אבל מתן העירוי פעם אחת אינו מגן מפני מחלה קשה אם יידבקו שנית בנגיף".

נושאים קשורים:  רג'נרון,  תרופה לקורונה,  חדשות,  משרד הבריאות,  פרופ' רן בליצר,  פרופ' נחמן אש,  ד"ר דורון נצר,  פרופ' אורן צמחוני,  19-COVID
תגובות
אנונימי/ת
24.09.2021, 09:25

מחיר עלות 3 סגרים. לידיעת מר בנט לפיד וליברמן הכל יכולים

אנונימי/ת
24.09.2021, 11:35

למה משרד הבריאות לא בחן אפשרות לחסן בבוסטר של מודרנה למשל? במדינות ששילבו בין החיסונים יש תוצאות טובות יותר...

איזו שאלה מוזרה למה לא חיסנו בבוסטר של מודרנה....נו באמת! האם זה לא ברור שכל ההחלטות המקצועיות רפואיות בסופו של דבר מוטות על ידי פוליטיקאים במדינתנו החולה והעם בישראל משלם על כך בחייו!

אנונימי/ת
24.09.2021, 18:35

אתה פרופסור אמיתי? אולי זאת הפרנויה? אולי הצורך הבלתי נשלט להתריס ולהסית?

אנונימי/ת
24.09.2021, 12:59

שפנדמיה

28.09.2021, 16:06

יש לציין שבמ

חלקות קורונה במערך הגריאטרי התכשיר ניתן מזה מס שבועות ומצטבר ניסיון של עשרות מטופלים.
אחת המגבלות הצורך באישור מתועד של מטופל או בא כוחו בדומה לחיסון מרתיע את המשפחות.